Ahogy közeleg az év vége, úgy közelítek én is a legjobb tízes felé. Miközben végigfutottam a ma sorra kerülő filmeken, az jutott eszembe, hogy ha velük érne véget a lista, akkor is azt mondanám, hogy kifejezetten jó volt az idei felhozatal - biztos vagyok benne, hogy az alábbiak között sokatok a 2019-es kedvencére lel. És nem véletlenül. Ebben a blokkban jobbnál jobb filmek sorjáznak, sőt akad köztük kitűnő (10/9-es) is.
A rendszer (El reino)
spanyol filmdráma
Rendező: Rodrigo Sorogoyen
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/8
Erőteljes, bár helyenként kissé homályos tabló a nagypolitikát (sőt, azon túl, az egész világunk) behálózó és sakkban tartó korrupcióról. A film legerősebb része az utolsó öt perc, kár, hogy a többi nem mindig tudta elérni ugyanezt a koherenciát. Mindenesetre érdemes megnézni.
19.
Joker (Joker)
amerikai thriller
Rendező: Todd Phillips
Megjelenés éve: 2019
Értékelés: 10/8
Jobb filmet kaptam, mint amit vártam. Bár jellemfejlődésről nehéz lenne beszélni, mert Arthur pont olyan zakkant az elején is, mint a végén, de kétségtelen, hogy van íve az átalakulásának. Nagyszerű színészi alakítás(ok), jól megteremtett atmoszféra, csak az a bizonyos "moral of the story"...
18.
Bolti tolvajok (Manbiki kazoku)
japán filmdráma
Rendező: Koreeda Hirokazu
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/8
Egy hazugságon és csaláson alapuló "családi" közösség végnapjai. Érdekes, elgondolkodtató film.
17.
Az a nap a tengerparton (On Chesil Beach)
brit filmdráma
Rendező: Dominic Cooke
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/8
Nem tudom eldönteni, melyik volt a szerencsétlenebb címválasztás, a magyar vagy az eredeti, mindenesetre érdekes és szép film egy, a pillanat hevében hozott döntés előzményeiről és hatásairól.
16.
Életem értelmei (Nos batailles)
belga-francia filmdráma
Rendező: Guillaume Senez
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/8
Mihez kezdesz, ha a munkahelyeden halálra szopat a multi, ráadásul a feleséged is szó nélkül lefalcol egy reggelen, otthagyva a két kisfiaddal? Hát, összeszorított foggal küzdesz tovább. Mert nincs más út.
15.
A kedvenc (The Favourite)
brit-amerikai-ír történelmi film
Rendező: Giórgosz Lánthimosz
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/8
Érdekesen fényképezett történelmi tabló a 18. század eleji felső arisztokrácia elszigeteltségéről, egymásnak és önnön hóbortjaiknak való kiszolgáltatottságáról, és az igazi hatalomért folytatott kíméletlen harcról.
14.
A lány (Girl)
belga-holland filmdráma
Rendező: Lukas Dhont
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/8
Mindennemű pátosz és didaktika nélküli film egy transznemű, fiútestben élő lányról, aki balett táncosnő szeretne lenni. Érzékeny rendezés, abszolút hiteles színészi játék. Homofóboknak külön ajánlott, terápiás célzattal.
13.
Gyújtogatók (Beoning)
dél-koreai filmdráma
Rendező: Lee Chang-dong
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/9
A Murakami Haruki tizenpároldalas novellája alapján készült dél-koreai film igazi ínyencség a távol-keleti kultúra szerelmeseinek.Klasszikus szerelmi háromszög nem szokványos feldolgozása, némi politikával fűszerezve, mindez fantasztikus vizualitással tálalva.
12.
Csillag születik (A Star Is Born)
amerikai zenés filmdráma
Rendező: Bradley Cooper
Megjelenés éve: 2018
Értékelés: 10/9
Meglepően jó film készült egy meglehetősen elcsépelt sztoriból. A titka végtelenül egyszerű: a zene, a színészi játék és a rendezés egyaránt kiemelkedő.
11.
Vita és Virginia - Szerelmünk története (Vita & Virginia)
brit romantikus filmdráma
Rendező: Chanya Button
Megjelenés éve: 2019
Értékelés: 10/9
Az elején azt hittem, szépelgő, szenvelgő, poetizáló film lesz, de aztán nagyon szépen beindult. Magával ragadott, gyönyörködtetett, szórakoztatott, elgondolkodtatott. Jó film.
A toplista előző blokkja (30-21) ezen a linken érhető el, a legjobb tíz pedig holnap érkezik. :)